درمان تنیس البو (درد در ناحیه خارجی آرنج) با کاهش التهاب تاندون

درمان تنیس البو (درد در ناحیه خارجی آرنج) با کاهش التهاب تاندون

 تنیس البو به آسیب دیدگی و کشیدگی مکرر گفته می‌شود و تلفیقی از التهاب و آسیب دیدگی مزمن عضله و تاندون در قسمت پشت بازو و بخش خارجی آرنج است که به بالا بردن مچ و انگشتان دست کمک می‌کند. درد تیر کشنده و شدید در قسمت آرنج به احتمال زیاد نشان‌دهنده وجود مشکلی در تاندون اسب به طور کلی این درد تیر کشنده به اطراف پشت بازو انتشار می‌یابد که معمولاً به این معنا است حالت g مانند عضله در اختلال تنیس البو بیشتر شده است و این مسئله‌ای است که در اکثر مقالات به آن اشاره نمی‌شود. در مواردی که این عارضه با درد عضله خود را نشان می‌دهد از قابلیت درمان بالایی برخوردار است علوم مربوط به درمان این نوع بیماری‌ها بسیار گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید اگر چه امروزه اطلاعات بهتری در خصوص این اختلال وجود دارد و تحقیقات متعددی در این خصوص انجام شده است، هنوز یک بیماری دشوار عجیب و جالب است و بیش از آنچه تصور می‌کنید عضلات را درگیر می‌کند.

 اختلال آرنج تنیس بازان چگونه تشخیص داده می‌شود؟


 در اکثر موارد درد آرنج بدون وجود هیچ گونه توضیح دقیقی نشان‌دهنده اختلال تنیس البو یا گلف البو است که این موضوع در افرادی که بیشتر وقت خود را پای کامپیوتر می‌‌گذرانند یا تنیس و گلف بازی می‌‌کنند شیوع بیشتری دارد. در این حالت بافت‌های اطراف و زیر ناحیه استخوانی در اطراف آرنج شما ملتهب و حساس می‌شوند. در حقیقت عضلاتی که در قسمت پشت بازو قرار دارند نیز دچار التهاب می‌‌شوند و ممکن است درد این ناحیه باعث تعجب شما شود. به طوری که نشستن پای کامپیوتر به مدت طولانی و استفاده از صفحه کیبورد باعث بدتر شدن شرایط شود اما این فشار با سرعت پایین ایجاد می‌شود و ممکن است شما اصلا متوجه نشوید که تایپ کردن و تکان دادن موس باعث بدتر شدن شرایط شما می‌شود. از سوی دیگر ضربه زدن به توپ یارا که باعث می‌شود که عضلات باز کننده دست و تاندون های آنها آسیب ببینند. احتمال تشخیص تنیس البو در افرادی که با کامپیوتر سروکار دارند راحت‌تر است و پزشک از آنها می‌خواهد یک توپ کوچک را به آرامی چند بار فشار دهند شما می‌توانید با حضور در باشگاه گل و بازی کردن و تشخیص اختلال گلف البو بپردازید. ممکن است یافتن فرصتی برای امتحان کردن آرنج کار دشواری باشد اما یک روش قابل اعتماد برای تشخیص این عارضه محسوب می‌شود.

 چگونه می‌‌توان به درمان تنیس البو پرداخت؟


 آرنج تنیس بازان با برخی از روش‌های درمانی ساده کم هزینه به خوبی پاسخ می‌‌دهد از سوی دیگر برخی از این روش‌ها آنقدر ساده هستند که ممکن است شما به راحتی آن‌ها را نادیده بگیرید:

 استراحت کردن

 استراحت کردن اولین خط دفاعی در درمان این بیماری است اما اکثر افراد به این مرحله توجه نمی‌کنند و به راحتی از مشکل خود رد می‌‌شوند و آن را نادیده می‌‌گیرند. حتی برخی از آسیب دیدگی‌های کوچک مانند تنیس البو به صورت خود به خود درمان می‌شوند بنابراین بهتر است در مرحله اول از انجام دادن کارهایی که باعث التهاب عضلات و تاندون ساعد می‌شود خودداری کنید یک هفته استراحت دادن به آرنج برای احساس تفاوت کافی است.

ورزش کردن

 اگرچه استراحت کردن اهمیت بسیار زیادی دارد، حفظ تعادل دقیق و هوشمندانه بین استراحت کردن و ورزش کردن یک فرمول مهم در درمان برخی از انواع آسیب دیدگی‌ها محسوب می‌شود. هیچ گونه مشکل یا اختلالی بدون تحریک کردن موضع موردنظر درمان نمی‌شود و شما باید به این مسئله کاملا دقت کنید و سعی کنید به تدریج و عضلات و تاندون های خود نحوه تحمل تمرینات ورزشی را یاد دهید اما باید به خاطر داشته باشید که معمولا این نوع اختلالات به ندرت سرعت بهبود می‌یابند و روند درمان آنها به آرامی طی می‌شود.

 ورزش کردن با دست و انجام دادن تمرینات کششی نمونه‌های مناسبی از تمرینات ساده هستند که می‌‌توانند به شما برای شروع تمرینات ورزشی کمک کنند و باعث تحریک بیش از حد عضو مورد نظر نمی‌‌شوند. اما شما باید در نهایت به تمرین و ورزش بپردازید و حتی اگر در زمینه نیز فعالیت ندارید به انجام تنیس بپردازید اگر چه در همه مراحل شما به آرامی به انجام تمرینات خود می‌‌پردازید اهمیت استراحت کردن و تحت فشار قرار ندادن عضو مورد نظر نکته‌ای است که نمی‌توان از آن غافل شد. بنابراین این فرایند صرفاً شامل یک نوع تمرین ورزشی یا فقط استراحت کردن نیست بلکه شامل ایجاد یک تعادل دائمی بین استراحت کردند و ورزش کردن است.

 تکان دادن دست و انجام تمرینات کششی

تکان دادن دست و انجام تمرینات کششی

انجام دادن حرکات کششی یک روش عالی و سودمند برای درمان برخی از اختلالات است به طوری کلی نقاط ماشه‌ای عضلات (گره‌های عضلانی ) به خوبی به تمرینات کششی پاسخ می‌دهند و به تدریج عملکرد آنها بهبود خواهد یافت از آنجایی که همیشه نقاط ماشه‌ای یک فاکتور مهم در عارضه تنیس البو محسوب می‌شوند پزشکان انجام دادن حرکات کششی را به بیماران توصیه می‌کنند. کشمش همه عضلاتی که در عارضه تنیس البو درگیر شده‌اند اهمیت بسیار زیادی دارد و شما می‌‌توانید برای کشش این عضلات، سرپا بایستید و بازوی خود را مقابل بدن‌تان قرار دهید به نحوی که پشت بازوی شما مقابل دیوار باشد و انگشتان شما به طرفین اشاره کنند و بازوی شما کاملا صاف باشد، سپس به آرامی بازوی خود را به دیوار فشار دهید به نحوی که مچ دست شما کاملاً بچرخد. حدود یک دقیقه در این حالت بمانید اما به خاطر داشته باشید که از کشش بسیار زیاد دست خود اجتناب کنید و به تدریج از میزان کشش بکاهید به نحوی که این کار حدود چند ثانیه طول بکشد.

 تکان دادن دست نیز یک روش دیگر است که باید برای انجام این کار به طور هماهنگ مچ دست خود را به سمت راست بچرخانید سپس آن را به سمت چپ هدایت کنید، انجام دادن این تمرین باعث تحریک عضلات و تاندون های دست می‌شود. برای به حرکت درآوردن ساعد خود می‌توانید روی لبه یک میز، صندلی یا تخت بنشینید به نحوی که فضای کافی داشته باشید و بتوانید دست خود را روی یک سطح سفت در کنار خود قرار دهید. در این حالت باید کف دست شما به سمت پایین باشد و انگشتان شما به سمت عقب هدایت شود. این حرکت باعث خم شدن مچ دست و کشیدگی قسمت داخلی ساعد (عضلات خم کننده) می‌شود. هنگامی‌که در این حالت قرار می‌‌گیرید می‌‌توانید کمی به سمت دست خود خم شوید تا مقدار فشاری که به دست شما وارد می‌شود بیشتر گردد. سپس یک حرکت جدید را امتحان کنید و مچ دست خود را در جهت دیگر به نحو دیگری خم کنید. برای انجام این کار باید قسمت پشت دست شما به سمت پایین باشد و انگشتان شما به سمت عقب کشیده شوند. این حرکت باعث کشیدگی مچ و کشیدگی قسمت پشت ساعد مجموعه (عضلات باز کننده) می‌‌شود. مجدداً می‌‌توانید کمی به سمت دست خود خم شوید تا مقدار فشاری که به دست شما وارد می‌شود افزایش یابد. به ترتیب شما به دو نحو می‌‌توانید به کشش مچ دست خود بپردازید. اکنون که این تمرینات کششی را انجام دادید بهتر است این تمرین را با جهت مخالف نیز انجام دهید. برای انجام این تمرین باید روی سمت چپ خود خم شوید و محل مچ دست خود را به سمت راست عوض کنید. سپس به سمت راست خم شوید و به انجام این حرکت بپردازید.

انجام دادن تمرینات انقباضی ایزومتریک برای تسکین درد

انجام دادن تمرینات انقباضی ایزومتریک برای تسکین درد

 یکی از آزمایشات علمی نشان داده است که تمرینات ایزومتریک می‌‌تواند به کاهش درد آرنج کمک کند عضلات قسمت پشت ساعد را بدون درگیر کردن مچ به آرامی بکشد و حدود یک دقیقه به تاندون فشار وارد کند. در این حالت کاهش درد قابل توجه خواهد بود و حداقل حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این در حالی است که یکی دیگر از تحقیقات قادر به ارائه این میزان اثرگذاری نبوده است. اما این تمرین ساده ارزش تکرار کردن را دارد. در عارضه تنیس البو شما باید به کشش تاندون باز کننده ساعد بپردازید. احتمال زیاد راحت‌ترین راه برای انجام این کار این است که دست خود را در حالت خنثی قرار دهید و با دست دیگر خود آن را بگیرید سپس سعی کنید دست خود را بکشید و مچ دست‌تان را به سمت عقب هدایت کنید. حدود یک دقیقه با فشار متوسط به انجام این تمرین بپردازید و به تدریج زمان و میزان فشاری که به دست وارد می‌شود را افزایش دهید.

 استفاده از کمپرس یخ برای تسکین درد

استفاده از کمپرس یخ برای تسکین درد

 تاندونیت باعث بروز التهاب می‌‌شود اما همان گونه که در قسمت‌های فوق اشاره کردیم در برخی موارد حاد سطح آن محدود است. در مواردی که بیماری در مرحله شعله ور شدن قرار دارد استفاده از کمپرس یخ می‌‌تواند به کنترل التهاب بپردازد و از پیشرفت بیماری جلوگیری نماید. استفاده از کمپرس یخ برای درمان برخی موارد حاد نقش متفاوت و ارزشمندی را ایفا می‌کند تا بدون تحت فشار قرار دادن بافت به تحریک آن بپردازد تا بهبود یابد. بنابراین قرار دادن کمپرس یخ روی موضع مورد نظر می‌تواند به بهبود آن کمک کند اما باید حتما یخ را درون یک تکه پارچه یا حوله قرار دهید تا از سوختگی پوست جلوگیری کند. هرگز بیش از یک یا دو دقیقه یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. باید در طول روز چندین بار از کمپرس یخ استفاده کنید تا شاهد آثار مثبت آن باشید. استفاده از این روش درمانی بر مبنای هیچ گونه مدرکی قرار ندارد و به عنوان یک نظریه منطقی، قابل قبول است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در خصوص استفاده از کمپرس یخ برای درمان‌ تاندونیت و التهاب با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد که درد به عضله ارتباط دارد معمولا شاهد نتایج قابل قبول نخواهید بود و حتی ممکن است استفاده از کمپرس یخ باعث بدتر شدن شرایط شود و همیشه ریسک این مسئله وجود دارد.

استفاده از آب درمانی به صورت مداوم

 استفاده از کمپرس سرد و گرم می‌‌تواند به بهبود موضع دردناک کمک کند زیرا به طرز قابل توجهی باعث افزایش جریان خون در دست و بازو می‌شود. استفاده از کمپرس گرم همانند کمپرس سرد باعث تحریک بافت می‌شود اما میزان تاثیرگذاری آن بر جریان خون بیشتر است و شواهد و مدارک چندانی در خصوص تایید استفاده از کمپرس گرم وجود ندارد و فقط در حد یک نظریه است که استفاده از آن می‌تواند بسیار لذت بخش باشد اما باید کاملا احتیاط کنید آب داغ باعث سوختگی بدن شما نشود. بهترین روش این است که از کیسه آب گرم دو قلو استفاده کنید و یکی از آنها را با آب گرم و دیگری را با آب سرد پر کنید و از آن استفاده کنید.

 ماساژ دادن آرنج

ماساژ دادن آرنج

 ماساژ دادن آرنج یک کار ساده است زیرا می‌توانید به راحتی به این عضو دسترسی داشته باشید. عارضه آرنج تنیس بازان صرفنظر از کشیدگی عضله به عنوان بخشی از بیماری همیشه به علت تحت فشار بودن عضله در قسمت ساعد تشدید می‌شود. ماساژ دادن این عضو از قسمت دست تا آرنج و پشت بازو می‌‌تواند به تسکین درد آرنج کمک کند اما برای ماساژ دادن این عضو از خشونت خودداری کنید. برای ماساژ شدن آرنج تصور کنید که این عضو شبیه یک اسفنج خیس است مقدار زیادی آب در آن جمع شده است و شما آن را فشار می‌دهید تا آب اضافی خارج شود. عضلات گردن، عضله نردبانی یا عضله اسکالن، طرز قابل توجهی ارتباط بسیار قدرتمندی با نقاط ماشه‌ای موجود در عضلات ساعد دارند.

استفاده از شاک ویو درمانی برای درمان تنیس البو

استفاده از شاک ویو درمانی برای درمان تنیس البو

 شاک ویو درمانی یک روش موثر و کارآمد است که می‌‌توان از آن برای درمان و تسکین درد برخی از نقاط بدن استفاده کرد. در شاک ویو درمانی از امواج پر قدرت صدا استفاده می‌شود و به آنها امواج شوک گفته می‌شود و در صورتی که بیمار از این روش برای تسکین درد خود استفاده کند می‌تواند شاهد نتایج مطلوب باشد. از سوی دیگر شاک ویو درمانی نسبت به التراسوند بهتر است زیرا از آن برای تحریک بافت‌های بدن استفاده می‌شود. از سوی دیگر از آنجایی که هدف از طراحی شاک ویو درمانی شکستن سنگ صفرا بوده است دارای توانایی و قدرت لازم برای نفوذ به درون بافت و رفع بافت اسکار ایجاد شده در تاندون است بنابراین یک روش درمانی موثر و کارآمد محسوب می‌شود و شما می‌توانید با پزشک خود در خصوص استفاده از این روش مشورت کنید.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *